
        International Journal on Transformations of Media, Journalism & Mass Communication 
Vol. 5, Issue 1 – 2020 

ISSN: 2581-3439 
 

© Eureka Journals 2020. All Rights Reserved.  Page 47 

He who Pays the Piper, Calls the Tune:  
Ownership and Editorial Control within  
Select Private Radio Stations in Zambia 

Wilson Silungwe1, Atangambuyu Silungwe2, Evans Zyuulu3 
1Zambia Institute for Tourism and Hospitality Studies. 

2Rusangu University. 
3Freelance Journalist. 

Abstract 

This paper proceeds from a study done on control and dictation of 
editorial content within selected media houses in Zambia. The 
overarching intention of the researchers was to interrogate the statement 
“he who pays the piper, calls the tune” within the Zambiamedia context, 
with specific focus on radio stations in Zambia. The aim was to gain an 
insight into the assertion that owners, who are often times the financiers 
of these media concerns do interefere with and dictate the decision 
making processes for editorial content being churned out from the radio 
stations. This study was an attmept at answering the question, does the 
one who pays the piper really call the tune within the Zambian media 
context? Granted the owners were in the habit of dictating content for 
whatever motivations, the status quowould be a very sharp contrast to 
the contention that Zambia was a deomocratic polity thatmust allow for 
the independence of the press with muzzling either from outside or 
within the media establishments. In order to collect information useful 
for the study, a total of ten (10) private radio stations were sampled and 
professional journalists, either managing the concerns, the news or 
responsible for collecttng media content were interviewed. Narrative 
analysis was used to evaluate the information gathered from the 
interview. It was established that indeed editorial content in radio 
stations was being dictated by the owners and/or financiers.  

Keywords: Media Financing, Editorial Content, Editorial Control. 

Introduction and Reviewed Literature 

This research was aimed at investigating the assertion that “he who pays the piper, calls the 
tune” within the media establishments in Zambia, specifically privately owned radio stations. 
The research interrogated the claim that owners of radio establishments were directly 
involved in dictating editorial content because they were the ones financing the operations. 



        International Journal on Transformations of Media, Journalism & Mass Communication 
Vol. 5, Issue 1 – 2020 

ISSN: 2581-3439 
 

© Eureka Journals 2020. All Rights Reserved.  Page 48 

As a way to appreciate the phenomenon of control and dictation of editorial content by the 
owners and/or financiers, a range of secondary sources covering research content related to 
this research were reviewed. It was discovered that different scholars have written on the 
aspect of control of editorial content by owners and/or financiers of media establishments.  

In thearticle titled‘Global Issues: Media in the Unites State of America’,Shah (2012) writes;  

“In recent years, the American media has been plagued with all sorts of problems including, 
sliding profits, scandals about manipulation, plagiarism, propaganda, lower audiences, 
dumbing down, and so on.” 

Shah further states that media omissions, distortion, inaccuracy and bias are some of the 
things that media managers and executives have acknowledged as going on within their 
establishments. However, those problems have made it very difficult for the average 
American citizen to obtain an open, objective view of many of the issues that involve the 
United States, and with the global standing and influence of the United States culturally, 
socially, economically and politically, the world as a whole gets to be misinformed and 
misdirected. It is clear that the depths to which the American media has stooped are the result 
of meddling by the owners of capital, whose agenda it is to project what is in their best 
interest, and not in the interest of the masses.  

In the year 2002, the United States media had abandoned their responsibility to the country. 
The view that got advanced was no longer the view of the ‘little guy’. It was the view of 
owners, of top media executives and of corporate interests. With this perspective, editorial 
decisions are made with one eye on the political slant that would best benefit the company, 
and other eye on the bottom-line, which is the interests of the financiers. The corporate view 
is tainted, in that it looks for the best way to advance the corporation’s financial interests. The 
result is this-instead of behaving as the watchdog of democracy, the media has become the 
lapdog of government and of those with financial muscle. 

John Swinton (1883), the Editorial Chief at the New York Times in the 1860s clearly stated 
how the media was manipulated to suit certain vested and special interests. Swinton said:  

“There is no such thing, at this point of the world’s history, as an independent press. You 
know it and I know it. There is not one of you who dare to write your honest opinions, and if 
you did, you know beforehand that it would never appear in print. I am paid weekly for 
keeping my honest opinions out of the paper I am connected with. Others of you are paid 
similar salaries for similar things, and any of you who would be so foolish as to write honest 
opinions would be out on the streets looking for another job. If I allowed my honest opinions 
to appear in one issue of my paper, before twenty-four hours my occupation would be gone. 
The business of the journalist is to destroy the truth; to lie outright; to pervert; to vilify; to 
fawn at the feet of mammon, and to sell the country for his daily bread. You know it and I 
know it and what folly is this toasting an independent press. We are the tools and vassals of 



        International Journal on Transformations of Media, Journalism & Mass Communication 
Vol. 5, Issue 1 – 2020 

ISSN: 2581-3439 
 

© Eureka Journals 2020. All Rights Reserved.  Page 49 

the rich men behind the scenes. We are the jumping jacks, they pull the strings and we dance. 
Our talents, our possibilities and our lives are all the property of other men. We are 
intellectual prostitutes.”  

Sozeri (2016, pp. 84-95) highlights the case of Turkey as being no different from the United 
States of America scenario. Owners of the media organisations in Turkey have a known 
tradition of using their media outlets as tools through which they extend their investments and 
business interests in many other sectors such such as construction, energy, 
telecommunications and banking. This is a widely accepted phenomenon in the country. 
Dominant media owners have instrumentalised the media for private business interests 
disregarding public interest and the role of the media in democrartic jurisdictions. The media 
owners in Turkey are eager to establish close clandestine links with the aristocracy in 
government for their business ventures to contnue florishing even in times of negative 
economic winds.  

Yilmaz (2017, p. 120) highlights how media houses aligned themselves to government 
leadership. The history of the Turkish republic suggests that there was a deep desire to to 
ensure the society was purged of this kind of state of affairs as it was happening in the pre-
Turkish republic establishment. Many methods are said to have been employed are a way to 
muzzle journalists including appointing them into the state assembly and into some senior 
government jobs. Those journalists who spoke against the political establishments were 
banished to work in remote villages and at times were even dismissed from their jobs.  

Another form of control of the media through financing is advertising. Advertisers have such 
pronounced and prodigous power and control over the media establishments that they dictate 
the editorial content that hails from a particular media firm. In their research on advertising 
and bias in the financing of media establishmentds, Jonathan Reuter and Eric Zitzewitz stated 
that, “The independence of editorial content from advertisers’ influence is a cornerstone of 
journalistic ethics.” They tested whether this independence was observable in practice and 
their findings showed thatmedia establishments lose their independence the moment matters 
of financing are introduced. This is because financing is considered the life blood of the firm 
and, therefore, executives ensure that the flow of financing is not impeded even if it takes the 
whole editorial policy of the firm to shift to advantage the financiers. 

This research was hinged on the assertion that those who own and/or finance media 
organisations control the editorial content ensuing from the firms to the extent that they only 
content that promotes the interests of the financier lives to see the light of day. The intricacies 
of professionalism of the executives, editors and writers are sacrificed on the altar of 
expediency, correctiness and the pleasing of the master, hence “he who pays the piper, calls 
the tune”. 

 



        International Journal on Transformations of Media, Journalism & Mass Communication 
Vol. 5, Issue 1 – 2020 

ISSN: 2581-3439 
 

© Eureka Journals 2020. All Rights Reserved.  Page 50 

Problem Statement 

It has been argued that the phenomenon of media content control has been the norm and 
continues to be over the years by those who own and/or finance the media firms going by 
John Swinton’s statement. What is considered to be the norm, however, contradicts the 
injuctions and tenets of democracy. A trully democratic polity allows for self-determination 
and independence of the press. The owners and/or financiers who in most instances are not 
journalists have limited appreciation for the intricacies of the profession to include the 
interests of the public whom the media establishment is to serve. Zambia is one such 
acclaimed democratic state. The expectation is that such intrusion into the prodcution of 
editorial content must not be entertained, and instead sefl-determination must be promoted. 
From the abridged review of literature, there seems to inadequate evidence that demonstrates 
the state of media content control in Zambia. This study intended to close this information 
gap and to gain an understanding of the phenomenon of media content control by those who 
own and/or finance the media firms. 

Research Questions 

The research specifically focused on media house personnel such as executives, managers 
and journalists who work for the selected radio stations in Zambia. Indepth interviews were 
conducted and the following were the guiding questions in the interviews: 

1. Who is/are the owners of this radio station? 
2. Who funds this radio station? 
3. Who is responsible for produicing content that is broadcast in your radio station? 
4. Who possess the final word for the content to be broadcast in yout radio station? 
5. Do your funders have an influence on the content being broadcast? 
6. What in your view would happen to you if you decided to broadcast what you deem in the 

interest of the public and not the owners and/or financiers?  
7. How do you feel about the way the radio station is operating currently? 

Research Design and Methods 

This research adopted a qualitative design where research information was collected using 
indepth interviews and analysed using narrative analysis. Clandin and Connelly (2000, p. 98-
115) state that narrative analysis (sometimes referred to as narrative inquiry) , which arose as 
a branch of learning from within the broader field of qualitative research in the early 20th 
century, uses field texts, such as stories, autobiography, journals, field notes, letters, 
conversations, interviews, family stories, photos as well as life experience, as the units of 
analysis to research and understand the way people create meaning in their lives as narratives. 

 



        International Journal on Transformations of Media, Journalism & Mass Communication 
Vol. 5, Issue 1 – 2020 

ISSN: 2581-3439 
 

© Eureka Journals 2020. All Rights Reserved.  Page 51 

Sampling and Sample Size 

The situation in Zambia currently is that there are nearly 100 radio stations dotted around the 
country. The choice, therefore, was to conviniently identify at least 10 stations that would be 
the target of the research. The choice for the 10 was on the basis of convenience and 
feasibility. For ethical reasons, the names of the radio stations are withheld, and are only 
identified with the numerical symbolism. 

Findings 

The findings for this research are the following:  

Radio Station One 

The respondent from Radio Station One outrightly admitted that funders of the station, that is 
the owners and their business associates, had a heavy hand of influence on the content being 
broadcast. The owner and his/her associates’ dictated assignments and wanted to ensure their 
editorial content flowed as they dictated it. The respondent said there was no way one could 
ignore what theowner and the financers such as the advertisers with big accounts 
wantedbecause the owner made sure the content that favored them or that they preferred was 
broadcast. The respondent also revealed that as a reporter, instructions were given directly to 
him by the station manager who spelled out the demands of the owner, which madeit difficult 
to arrive at professional decisions that benefit the masses. The respondent also said that the 
owner of the station had the final say in determining what went on air. He said that he felt 
that this was not how the station should be operated especially that there were various 
professionals at different levels of the station such as the news editor who should decide on 
which assignments to cover. He said that being a reporter meant being able to decide what 
was new worth and he would rather have the liberty to decide. The respondent felt that that 
was a major challenge for professional development as reporters were not allowed to freely 
apply their ethics and judgment in their operations, which had gravely affected 
professionalism.  

Radio Station Two 

The responses from Radiot Station Two had similar annotationsstating that head office, based 
in Lusaka, Zambia’s capital city, generated stories that were forwarded to the station, which 
was based in one of the peripheral towns. The respondent stated that the own, based at the 
Lusaka office was the one who determined what was to be aired in a particular broadcast 
segment. The respondent stated that the stories imposed on the station were often times 
mostly of no interest to the local people. Instructions were directed to the staff through the 
station managerwho dictates to the the staff which news events to covered. The respondent 
stated that failure to follow such instructs had on several occasions resulted in the suspension 
of a particular member of staff concerned. The respondent felt that professionalism within the 



        International Journal on Transformations of Media, Journalism & Mass Communication 
Vol. 5, Issue 1 – 2020 

ISSN: 2581-3439 
 

© Eureka Journals 2020. All Rights Reserved.  Page 52 

radio station had been sacrificed and that expediency and the fear of losing one’s job were the 
reigning norm. The respondent further stated that they would rather have total control of what 
happens within the radio station and only engage Head Office in Lusaka when there was a 
genuine challenge that the station could not handle. Otherwise, there was no need to hire 
journalists if the owner felt that they needed to run the affairs of the radio station themselves. 

Radio Station Three 

The respondent Radio Station Three stated that the station manager who at the same time was 
the proprietor of the radio station decided what was to be aired. He said that there wre times 
when some programmes that were paid for had to be cancelled because a pastor or a minister 
of the gospel hadpaid to have their content aired. He said that meetings were called where 
retribution was unleashed on members of staff who failed to do what was directed. Senior 
members of staff were wihtin the station were scared petrified to make independent decisions 
without running them through the manager for fear of losing their jobs. The respondent felt 
that he would be given the liberty to decide what was aired since he was in charge of 
programmes and was involved in the day-to-day operations of the station.  

Radio Station Four 

The respondent from Radio Station Four felt that the media house was controlled by the 
politicians especially the party in government. He said that owners of the station had little say 
because the government could use legal means to close the stations or put in place measures 
that would make it impossible for them to operate. The respondent cited media houses that 
were closed just after the August 11, 2016 general elections, because they did not toll a 
certain party’s line. He said that the owners of the station had little to do with what went on 
air,but had instead left that to the politicians. All the owners cared about was the money that 
the station was receiving for complying with the demands of the political aristocracy. He said 
that instructions are given to the station manager who should make sure that everything aired 
on the station is in good taste with the authorities so that no one should have a reason to want 
to close the station down. 

Radio Station Five 

The respondent from Radio Station Five felt that the government officials or the party in 
government had too much controlover what was broadcast. He said that he was forced to 
abandon other assignments to cover government officials because they run the country and 
what they said had an effect on the entire country. The respondent said whether the public 
was happy with what the party in government wanted to be aired or not was not theissue 
because eventually, what was said would still affect them, positively or otherwise. He felt 
that the station has sacrifced professionalism in favour of survival for the station. The 
respondent felt that it was better to be controlled in this manner so long as the station 
continued to operate. The station was challenged by lack of sponsors for some programmes 



        International Journal on Transformations of Media, Journalism & Mass Communication 
Vol. 5, Issue 1 – 2020 

ISSN: 2581-3439 
 

© Eureka Journals 2020. All Rights Reserved.  Page 53 

which limited the revenue. The respondent said that politicians had the financial muscle to 
travel with reporters to different parts of the country and what the reporters wrote about was 
inadvertently controlled by the politicians who paid for their travel.  

Radio Station Six 

The respondent from Radio Station Six said that those who were funding the radio station 
were in total control of the content at the station. He said it was true that, “he who pays the 
piper calls the tune.” The respondent said if one decided to go against this directive, they 
were as good as having fired themselves because one was obligated to follow what the 
owners wanted without question. He said those who were frustrated by being told what to do 
would do well to establish their own stations and see if they would allow other people to 
determine what should be aired. He however, felt that the news editor would do well to be 
allowed to run the newsroom and decide which content would be aired while the station 
manager should concentrate on administrative and financialmatters. The respondent felt that 
the news should be managed by trained people in this area which wass also a challenge 
because the station had failed to recruit and retain a lot of qualified personnel.  

Radio Station Seven 

The respondent from Radio Station Seven did not mince her words and stressed that she was 
funding the station together with her associates and what was broadcast on the station was up 
to them to decide. She said that the station had an agenda to broadcast programmes aimed at 
encouraging a green environment and slowing down climate change. Those who provided the 
resources to achieve this agenda, therefore, were free to decide the editorial content for the 
station. She said that she was entrusted by the Board of Directors of the station to make 
decisions on behalf of the station and what she decided was what goes on air. The respondent 
said that this kind of operation though negatively affects the professionalism of members of 
staff also protects the station against other interests that may not benefit the station. She said 
those who finance the radio station had the privilege to decide what is broadcast on the 
station to ensure its sustenance. 

Radio Station Eight  

The respondent from Radio Station Eight revealed that it was the owners of the station that 
controlled what was broadcast. The respondent said the station was basically established to 
make money for the owners and they had to make sure what goes on air was in line with their 
objective which was to make money. He said the owners had the final say and other 
employees were required to follow suit. The respondent felt that that was not good for the 
journalism profession. Professional must not be compelled to go against their ethics because 
it directly abrogates professionalism.  

 



        International Journal on Transformations of Media, Journalism & Mass Communication 
Vol. 5, Issue 1 – 2020 

ISSN: 2581-3439 
 

© Eureka Journals 2020. All Rights Reserved.  Page 54 

Radio Station Nine 

The Radio Station Nine said that the editorial content of the station was affected by those 
who finance the station. She said the owners of the station gave instructions to the station 
manager who manages the day to day operations of the station. She stated that the station 
manager decided who would be hired or fired without consultation with other members of 
staff especially those who work closely with the affected employees. The respondent said the 
station had no transport and employees used their own resources to source for news and other 
programme materials. She said this gravely affected the operations of the station especially 
since employees mostly relied on news sources to provide them with resources such as 
transport money or buy cellphone credit to communicate.She felt that as the news editor, she 
needed to be the one to make most of the editorial content decisions without interference. The 
respondent said that the station manager had too much power that ultimately impacted on the 
operations especially that he tended to abuse the authority and propagated his own interests 
affected.  

Radio Station Ten 

The interview with the final respondent Radio Station Ten also revealed that editorial content 
was affected by those who funded the station. She said that a certain business firm which 
donated goods to the station for onward donation to the under priviledged communities 
dominated editorial content as well as what was to be covered because of the fact that they 
made some substantial donations to the station. The respondent further said though that the 
station, being a religious one, required that management as well as the staff adopteda 
particular ethos in their work whichh was consistent with the dictates and demands of the 
advertisers and those who purchased airtime for their programmes. She said that political 
aristocracy had also infiltrated the radio station through sponsored programmes and were 
using the station to to propagate their own political agenda. The respondent felt this was not 
good because the station’s initial objective was to propagate religious content.  

Interpretation 

As can be seen, all the stations whose professionals were interviewed in this research insisted 
that there was some form of interference from those who either owned the stations or 
financed operations through donations, grants or advertising. In most instances, meddling 
directly and negatively impacted operations to the extent that professionalism is sacrificed at 
the altar of expediency, aggrandisement and a desire for financial gain or support. From the 
interviews done, the respondent wished they could be permitted to operate as professionals in 
order for the media entities to thrive as professional establishments and the cintizenry then 
would be provided with professsional content, which was in their best interest.  

 



        International Journal on Transformations of Media, Journalism & Mass Communication 
Vol. 5, Issue 1 – 2020 

ISSN: 2581-3439 
 

© Eureka Journals 2020. All Rights Reserved.  Page 55 

Conclusion 

This research established the fact within the Zambian media context, in this instance the radio 
sector, those who “pay the piper, indeed call the tune”. Owners and financiers were the ones 
who dictated the kind of content that went on air. Without a research of this nature, 
speculations and assumptions would have perpetuated regarding the correlation between 
radio station ownership and financing, and determination as well as control of editiorial 
content that ultimately is broadcast.  

Recommendations 

This research was foundational and exploratory in nature, which utilised a qualitative design. 
The researchers, however, call upon those interested to investigate further the “he who pays 
the piper, calls the tune” phenomenon using a quantitative design in order to establish 
statistically with a degree of certainty the correlation between ownership and financing, and 
control as well as dictation of editorial content. 

References 

1. Clandin, DJ & Connelly FM. 2000. Narrative Inquiry: Experience and Story in 
Qualitative Research. San Francisco: Jossey-Bass. PP. 98-115. 

2. Shah, A. 2012. Media in the United States. Global Issues: Social Political Economic and 
Environmental Issues that Affect Us All. [O] Available at www.globalissues.org/article/ 
163/media-in-the-united-states Retrieved 2020/07/09. 

3. Sozeri, C. 2016. Rethinking Activist Journalism when Freedom of Press is Under Threat. 
Athens Journal of Mass Media and Communications, Vol. 2, Issue 2: pp. 83-95. 

4. Swinton, J. 1883. Statement made at the “Journalists’ Gathering” in the rooms of the 
Twilight Club in the Mills Building, New York City, on April 12, 1883.  

5. Yilmaz, G. 2017. Minority Rights in Turkey: A Battlefield for Europeanisation. London 
and New York: Routledge. 


	_GoBack

